woensdag 14 oktober 2015

"Pumpkin Pie, eh?!"

Mijn man verhuisde een goeie acht jaar geleden van Canada naar België. De herfst verloopt daar - behalve dan voor het feit dat het in Canada uiteraard een pakje frisser is - gelijkaardig aan de onze.
Toch is er iets waar mijn man jaar na jaar weer naar vroeg: "Pumpkin Pie!".
Hoewel ik erg graag in de keuken sta was ik toch wat terughoudend... Pompoentaart?! Serieus?! De gedachte alleen al deed mijn mondhoeken naar beneden krullen.

Toen ik echter in de living zat te kijken naar de gezellige "sierpompoenen" en mijn man voor het achtste jaar zag zitten met vragende oogjes besloot ik me er dan toch maar aan te wagen.



Resultaat? Het is heerlijk! Ik heb deze pompoentaart nu voor heel wat mensen gemaakt en krijg telkens dezelfde enthousiaste reacties.

Ik zou zeggen: probeer het toch maar eens ;-)

Recept: Pompoentaart 
Pumpkin Pie - Ik heb nooit beweerd een goeie fotograaf te zijn, in het echt zag hij er gelukkig een pak beter uit ;-)
Ingrediënten:

Zanddeeg:
* 160 gram bloem
* 65 gram bloemsuiker
* 110 gram boter (gekoeld en in stukjes gesneden)
* 3 eetlepels slagroom
Je kan het zanddeeg natuurlijk ook gewoon kant-en-klaar kopen maar ik vind toch dat er een groot verschil in smaak is. Ik maak het dus liever zelf.

Vulling:
* 150 gram suiker
* 1 eetlepel donker bruine suiker
* 1 eetlepel maïzena
* 2 theelepels kaneel
* een snuifje gember
* een snuifje zout
* 1/4 van een grote pompoen (uiteraard ontpit en geschild) - Deze rustig met een klein beetje water aan de kook brengen en nadien met de mixer fijn mixen. (gekookt en gemixt weegt dit nu ongeveer 450 gram)
* 200 ml slagroom
* 125 ml zure room
* 3 grote eieren (geklopt)
* Abrikozenjam

Voor de korst (zanddeeg):
Verwarm de oven voor op 180°c.
Meng de eerste ingrediënten tot de substantie er uit ziet als een papje. Voeg de room toe en blijf mengen tot er zich klonters vormen. Voeg alles samen tot een bal, bedek volledig met plastiek folie en laat ongeveer 15 minuten in de koelkast staan.

Rol het deeg uit op een met bloem bedekt oppervlak en bedek er de bodem van een taartvorm mee, alsook de randen. Dit kan iets moeilijker gaan maar het is niet erg mocht je het in stukjes moeten overbrengen in de taartvorm. Je kan de stukjes goed aandrukken en na het bakken vormen ze gewoon weer een geheel.

Prik met een vork enkele gaatjes in het deeg en zet 15 minuten in de diepvriezer.

Bedek de korst met vershoudfolie en druk goed aan. Bak ongeveer 10 minuten, verwijder de folie en bak nogmaals 10 minuten. Verminder hierna de oventemperatuur tot 160°c.

Smeer een gulle laag abrikozenjam over de korst wanneer deze is afgekoeld.

Voor de vulling:
Mix de eerste 6 ingrediënten met een garde of in de keukenrobot tot er geen klonters meer overblijven. Meng de pompoen, de slagroom, de zure room en de eieren erbij.

Giet de vulling op de abrikozenjam en zet ongeveer 55 minuten in de oven. Op een rek laten afkoelen.

Je kan kiezen of je de pompoentaart warm of koud eet, smakelijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten